Subsidie in onze regio door kabinet Minister Joke Schauvliege

dinsdag, 20 januari, 2015

Op voorstel van Joke Schauvliege, Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw,  heeft de Vlaamse Regering op vrijdag 9 januari 2015 het investeringsprogramma-2016 voor de verbetering van de grote waterzuiveringsinfrastructuren goedgekeurd.

Voor het investeringsprogramma-2016 werden 127 projecten prioritair geselecteerd uit een waaier van 476 projecten die het meerjarenprogramma 2016-2020 vormen. De waarde van dat meerjarenprogramma wordt op 800 miljoen euro geraamd.

Zij zullen uitgevoerd door de nv Aquafin.  Naast de gebruikelijke 100 miljoen euro aan gewestelijke investeringen omvat het programma voor 2016 ook 100 miljoen euro aan gemeentelijke investeringen die Vlaanderen in het kader van het lokaal pact overneemt van de gemeenten”.

Bij de selectie werd voorrang gegeven aan projecten waar de betrokken gemeenten gelijktijdig mee investeren. De gemeenten kunnen hiervoor gebruik maken van de gemeentelijke saneringsbijdrage die zij via de drinkwaterfactuur innen, en kunnen  hiervoor ook subsidies krijgen via het Vlaamse Gewest.

Joke Schauvliege: “We blijven fors investeren in waterzuivering, omdat wij de kwaliteit van ons oppervlaktewater nog verder willen verbeteren. Tevens zwengelen wij de economische activiteit aan van een segment van de bouwsector die momenteel een moeilijke periode doormaakt. Ik wil beklemtonen dat Vlaanderen het engagement uit de vorige legislatuur nakomt om de gemeenten te ondersteunen in hun opdracht om de rioleringsinfrastructuur verder uit te bouwen.“

De minister attendeert u op een aantal projecten in uw eigen regio, telkens met vermelding van het investeringsbedrag en een link naar de volledige gegevensfiche:

Eeklo, ontsluiting regenwater Eeklo-centrum (1.063.040 euro) : http://geoloket.vmm.be/saneringsinfrastructuur/fiches/gegevensfiche/23097.pdf

Evergem, afkoppelen inlaten Riemesteenweg (423.756 euro) : http://geoloket.vmm.be/saneringsinfrastructuur/fiches/gegevensfiche/23155.pdf

Kaprijke, aansluiting riolering Vrouwstraat (1.156.702 euro) : http://geoloket.vmm.be/saneringsinfrastructuur/fiches/gegevensfiche/22163.pdf

Lovendegem, ontsluiting Regenweerafvoer Bloemekeswijk-noordelijke as (952.524 euro, gecombineerd gemeentelijk aandeel) : http://geoloket.vmm.be/saneringsinfrastructuur/fiches/gegevensfiche/22594AG.pdf

Lovendegem, ontsluiting Regenweerafvoer Bloemekeswijk-zuidelijke as (648.584 euro, gecombineerd gemeentelijk aandeel) : http://geoloket.vmm.be/saneringsinfrastructuur/fiches/gegevensfiche/22594BG.pdf

Lovendegem, sanering Appensvoorde (1.023.500 euro) : http://geoloket.vmm.be/saneringsinfrastructuur/fiches/gegevensfiche/22974.pdf

Maldegem, renovatie gravitaire leiding afwaarts persleiding Donk (239.387 euro) : http://geoloket.vmm.be/saneringsinfrastructuur/fiches/gegevensfiche/23094.pdf

Maldegem, sanering afvalwater Vossenhol (1.421.286 euro) : http://geoloket.vmm.be/saneringsinfrastructuur/fiches/gegevensfiche/23150.pdf

Nevele, sanering Damstraat - Vosselare (88.867 euro, gecombineerd gemeentelijk aandeel) : http://geoloket.vmm.be/saneringsinfrastructuur/fiches/gegevensfiche/22852G.pdf

Nevele, sanering Nevele-centrum (4.028.642 euro) : http://geoloket.vmm.be/saneringsinfrastructuur/fiches/gegevensfiche/23157.pdf