Subsidie Volkstuintjes in Evergem

donderdag, 11 december, 2014

Joke Schauvliege, Minister van Omgeving, Natuur en Landbouw, subsidieert de aanleg van nieuwe volkstuintjes in Evergem, Gent en Merelbeke.

De minister trekt dit jaar in totaal maar liefst 500.000 euro uit voor 40 kwaliteitsvolle projecten in heel Vlaanderen. Er komen op die manier 500 extra volkstuintjes (of 20 hectare). De toegekende subsidies dekken maximaal 75% van de totale kostprijs van een project.

Joke Schauvliege: “Met dit initiatief voor nieuwe volkstuinen wil ik mensen meer voeling laten krijgen met gezonde voeding, met smaken, met de eigen productie van voedsel met nutritionele waarde, met actief leven in de buitenlucht, met alternatieve vormen van lichaamsbeweging (tuinieren) en met een actieve levensstijl.”

In Evergem wordt op basis van een subsidie van 15.000 euro voor volkstuin ‘De oude pastorij’ in Sleidinge een bestaande volkstuin uitgebreid. Het OCMW van Evergem wil buurtbewoners en mensen uit kwetsbare groepen samenbrengen en zo de sociale cohesie versterken.

In Merelbeke wordt op basis van een subsidie van 7.000 euro voor ‘Volkstuin De Mix’ een nieuwe volkstuin aangelegd van 0,3 hectare. De gemeente Merelbeke wil in partnerschap met Atheneum Merelbeke jonge gezinnen met kinderen, ouderen en sociaal zwakkeren samen aan de slag laten gaan.

In Gent worden twee volkstuinprojecten gesubsidieerd. Op basis van een subsidie van 9.633 euro voor ‘Slotenkouter’ worden de bestaande tuinen opgedeeld in kleinere tuinen en uitgebreid met 0,21 hectare. 21 bijkomende tuiniers krijgen daardoor via de vzw Koninklijke Vereniging - Volkstuin Werk van de Akker Sint-Amandsberg de kans om in een volkstuintje de handen uit de mouwen te steken.

Op basis van een tweede subsidie ten belope van 5.018 euro voor ‘Moestuin van het Bijgaardepark’ wordt door de vzw ‘Buurtcomité Bijgaardepark Ontspoort’ op de fabriekssite van het Bijgaardepark een nieuwe volkstuin aangelegd van 0,1 hectare.