Het vrouwelijk kwartet Els Van Daele, Marijke Balcaen, Joke Schauvliege en Annie Goethals van Evergems CD&V-afdeling bezocht in Evergem, Ertvelde en Sleidinge de cafés respectievelijk De Plaza, Oud Gemeentehuis en Matheus en informeerden er de kroegbaas en zijn personeel met een handleiding hoe ze moeten omgaan met klachten of signalen van seksueel overschrijdend gedrag. Om aan te tonen dat je in die zaken terecht kan als je dergelijke problemen hebt, hingen ze in de toiletten stickers met de slogan ‘Op ’t gemak altijd en overal’.

“We werden telkens goed onthaald en merkten dat de uitbaters van die horecazaken bereid zijn te helpen als er iets gebeurt inzake seksueel grensoverschrijdend gedrag”, zegt voorzitter van V&M Evergem Balcaen. “Als moeders vinden we het belangrijk dat jongeren kunnen uitgaan in een veilige omgeving en daarvoor dragen we graag ons steentje bij”, vult Evergems CD&V-voorzitter Els Van Daele aan.

Horecazaken die interesse hebben in de handleiding of materiaal in verband met seksueel grensoverschrijdend gedrag kunnen via balmarij@telenet.be contact opnemen met de initiatiefnemers.